dr n. med. Iwona Patyk – specjalista chorób płuc, alergologii i chorób wewnętrznych

ul. Kościuszki 34/3, 85-079 Bydgoszcz

Bezdech senny

Diagnostyka i leczenie chrapania i bezdechów sennych

Czym jest bezdech senny?

Obturacyjny bezdech (śród)senny (OBS) to przewlekła choroba mogąca stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, co jest związane z niedotlenieniem organizmu spowodowanym zatrzymaniem przepływu powietrza przez drogi oddechowe podczas snu.

Bezdechy mogą trwać nawet kilka minut i powtarzają się wielokrotnie w ciągu nocy, towarzyszą im liczne wybudzenia, czasem gwałtowne z uczuciem duszenia, zwykle nieświadome.

Objawy

Zaburzony cykl snu osoby chorej na OBS powoduje zwiększone zmęczenie i senność w czasie dnia, poranne bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią, osłabienie libido, pogarsza jakość życia.

Powikłania

Nieleczony OBS stanowi istotny czynnik ryzyka rozwoju groźnych powikłań takich jak:nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca – zawał mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, zaburzenia krążenia mózgowego – zwiększone ryzyko udarów, cukrzycyi zespołu metabolicznego, zburzeń potencji, depresji, wypadków komunikacyjnych lub wypadków przy pracy.

Jeśli jesteś senny i przemęczony, chrapiesz, masz problemy z koncentracją – problem Obturacyjnego Bezdechu Sennego może dotyczyć również Ciebie !

W SpiroClinic prowadzimy diagnostykę i leczenie obturacyjnego bezdechu sennegoza pomocą aparatu poligraficznego rejestrującego parametry przepływu powietrza, ruchów oddechowych klatki piersiowej oraz tętna i poziomu tlenu we krwi. Po konsultacji lekarskiej istnieje możliwość indywidulanej instalacji aparatu poligraficznego w domu na 1 lub 2 doby.

Prosta budowa i funkcjonalność urządzenia sprawiają, że nie będziesz narażony na stres związany z badaniem w warunkach szpitalnych, śpisz u siebie, w domowych warunkach i własnym łóżku.Sprzęt prowadzi całonocny zapis parametrów oddychania, tętna i poziomu tlenu we krwi.

Wynik badania podlega specjalistycznemu opracowaniu i analizie lekarskiej ze sporządzeniem raportu, który jest przekazywany i omawiany w trakcie kolejnej wizyty.

W przypadkach potwierdzenia obturacyjnego bezdechu śródsennego określa się jego postać i stopień ciężkości i w razie wskazań następuje kwalifikacja do leczenia tzw. protezą powietrzną CPAP. Jest to urządzenie, które pod ciśnieniem kieruje do dróg oddechowych strumień powietrza, zapobiegając zapadaniu się dróg oddechowych. Dzięki temu chory podczas snu jest dotleniony, a objawy związane z bezdechem ustępują.

Podczas konsultacji w obecności personelu SpiroClinic dobierana jest odpowiednia maska oraz następuje indywidualane dopasowanie ustawień parametrów urządzenia CPAP. Oferujemy również możliwość wypożyczenia sprzętu do terapii.

Jeżeli korzystanie z protezy powietrznej jest korzystne,wystawiamy wniosek do Narodowego Funduszu Zdrowia na refundację sprzętu dla pacjenta.

Po konsultacji lekarskiej istnieje możliwość indywidualnej instalacji aparatu poligraficznego w domu na 1 lub 2 doby.

Podczas konsultacji w obecności personelu SpiroClinic dobierana jest odpowiednia maska oraz następuje indywidualne dopasowanie ustawień parametrów urządzenia CPAP. Oferujemy również możliwość wypożyczenia sprzętu do terapii.